YALAN

Birgün Gazetesi'nin Seçme Yalanları

Birgün Gazetesi'nin Seçme Yalanları

14 Nisan 2004 tarihinde yayın hayatına başlayan Birgün Gazetesi 13. Yaşını kutluyor. Gazetenin internet sayfasında “Birgün’den okurlarına  13. Yaş günü açıklaması” başlıklı bir yazı yayınlandı. Birgün’ün 12 yıldır pek çok zorlukla, sindirmeyle, baskıyla karşılaştığını ama bunun en yoğunlaşmış halini 12.yılında yaşadığı vurgulanan yazıda, baskıcı-zorba rejim olarak nitelendirilen Hükümet’in varlığını sürdürebilmek için basını tamamen susturup sindirmek istediği iddia edildi. Hükümet için “Toplumun belli bir kesiminde rıza üretemeyeceğini anladıkça zor kullanarak mezhepçi-faşist diktasını kurumsallaştırmak istiyor” denen yazıda, Birgün’ün aykırı ses istemeyen, zulüm üretenlerin tekerine çomak soktuğu belirtildi.

Biz de Birgün’e bir doğum günü hediyesi vermek istedik. Zulüm üretenlere karşı adeta bir cesaret abidesi olduğunu iddia eden Birgün’ün en güzel 7 yalanını sizin için derledik. 

1. “Polis Saldırısında ‘AKP logolu’ plastik mermiler”  yalanı

Suruç patlaması sonrası Gazi Mahallesi’nde düzenlenen izinsiz gösterilerde eylemciler polisle çatıştı. Çatışmalardan sonra Birgün Gazetesi polisin “AKP logolu plastik mermiler” kullandığını yazdı. Ancak Twitter da espri konusu olan haberin yalan olduğu ortaya çıktı. Kanıt olarak sunulan sahte fotoğraf ise AK Parti’nin çocuklara dağıttığı ışıklı oyuncağın bir parçasından başka bir şey değildi. Konuyla ilgili açıklama yapan Emniyet Genel Müdürlüğü “Haberde kullanılan fotoğraf tamamen kurgudur ve iyi niyetle yapılmış bir haber olmadığı değerlendirilmektedir. Haberde belirtilen hususlar tamamen asılsız ve gerçek dışıdır.” İfadelerini kullandı.

2. “Banksy Londra’ya Erdoğan ailesini çizdi” yalanı

Birgün gazetesinin 14 Ekim 2015 tarihli haberinde dünyaca ünlü sokak sanatçısı Banksy'nin, İngiltere'nin Londra kentindeki bir duvara Recep Tayyip Erdoğan ve oğlu Bilal Erdoğan'ı konu alan bir grafiti çizdiği iddia edildi. Çizimin Banksy'e ait olduğuna dair Banksy'nin kendisi tarafından yapılan herhangi bir açıklama bulunmamasına rağmen manşetlere taşınan haberin kısa sürede yalan olduğu ortaya çıktı. Banksy'nin resmi Instagram hesabı üzerinden yaptığımız yazışmalarda yetkililer çalışmanın Banksy'e ait olmadığını ifade ettiler.

3. “Cizre’de hastalar yatağında vuruluyor” yalanı

Birgün Gazetesi’nde Burcu Cansu imzasıyla yayınlanan, 23 Aralık 2015 tarihli haberde, sokağa çıkma yasağının olduğu ilçelerde sağlık hizmetleri konusunda yaşanan sıkıntılar konu edildi. Cansu, yaptığı haberde, Diyarbakır Tabip Odası Başkanı olarak tanıttığı Şeyhmus Gökalp’in, Cizre’de sokağa çıkma yasağıyla birlikte ilçe sağlık hizmetlerinde ortaya çıkan problemler hususunda Birgün’e konuştuğunu ve “Hastalar, hasta yataklarında kurşunlanıyor”"Hastane askeri üs olarak kullanılıyor" şeklinde ifadeler kullandığını iddia etti. Söz konusu haberle ilgili yaptığımız araştırma doğrultusunda Şeyhmus Gökalp'in, haberde verildiği gibi Diyarbakır Tabip Odası Başkanı değil, Türk Tabipleri Birliği Merkez Konsey üyesi olduğu öğrenildi. Kendisi ile görüştüğümüz Şeyhmus Gökalp ayrıca, “Hastalar yataklarında kurşunlanıyor.” şeklinde bir ifadesi olmadığını, bunun gerçekle ilgisi olamayacağının açık olduğunu belirtti. Gökalp, "Cizre Devlet Hastanesi askeri üs olarak kullanılıyor" iddiasına yönelik olarak da yine, kastının Birgün Gazetesi haberindeki gibi olmadığı, hastaneyi korumak amacıyla yapılan askeri tahkimatın ve çevredeki güvenlik unsurlarının fazlalığının, hastaneyi hedef haline getirebileceği kaygısını ifade etmeyi amaçladığını söyledi.

4. “Hastaneler Ankara Katliamında yaralananlardan para istiyor” yalanı

Birgün Gazetesi 19 Ekim 2015 tarihinde kamu hastanelerinin Ankara saldırılarında yaralanan hastalardan “otelcilik hizmeti” adı altında ücret talep edildiğini iddia etti. Ancak konuyla ilgili görüştüğümüz Ankara Üniversitesi Hastanesi Müdürlüğü yetkilisi yaptığı açıklamada bu haberlerin asılsız olduğunu ifade etti. Hastane Müdürlüğü o gün yalnızca bir kişiden ve sistem kaynaklı bir arıza dolayısıyla ücret tahsil edildiğini, fakat yapılan hatanın anlaşılmasının hemen ardından ücretin hastaya iade edildiğini belirtti. Hastanın taburcu olduğu esnada yanında birinci dereceden bir yakınının bulunmadığını ve daha sonra da kendisinin veya ailesinin bu bilgiyi kendilerine iletmediğini bildiren hastane müdürlüğü yapılan haberlerin doğru olmadığı bilgisini verdi. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Dekanı Şehsuvar Ertürk de konuyla ilgili açıklamada bulunup yapılan hatanın telâfi edildiğini ifade etti.

 

5. “Erdoğan davayı kaybetti; ‘Saray’da altın kaplama klozet var” yalanı

Birgün Gazetesi 8 Ocak 2016 tarihinde, Asliye Hukuk Mahkemesi’nin Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın “Altın kaplama klozet” açıklaması nedeniyle CHP lideri Kemal Kılıçdaroğlu hakkında açtığı 100 bin liralık tazminat davasıni reddettiğine ilişkin bir haber yayınladı. Birgün, haberi “Erdoğan davayı kaybetti; ‘Saray’da altın kaplama klozet var" başlığıyla sundu. Gazete, Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın yalan ve iftira sebebiyle açtığı tazminat davasına konu olan ifadenin "eleştiri" olduğu değerlendirmesiyle reddini, CHP Genel Başkanı Kılıçdaroğlu'nun cümlelerindeki "altın klozet"in varlığının kabulü şeklinde yorumlayarak bir yalan habere imza attı.

6. “Akkuyu Nükleer Santrali inşaatı durdurdu” yalanı

Birgün gazetesinde 9.12.2015 tarihinde çıkan haberde, Türkiye'nin iki hafta önce Suriye sınırında Rus savaş uçağını düşürmesinin ardından Rus Rosatom şirketinin Mersin Akkuyu Nükleer Santrali Projesi kapsamındaki inşaat çalışmalarını durduğu iddia edildi. Habere göre konu hakkında bilgi sahibi üst düzey bir yetkili, Rus jetinin düşürülmesinden sonra projenin büyük bir belirsizliğe girdiği, Ruslar’ın fesih konusunda adım atamamasının sözleşme hükümlerinde tek taraflı fesihte ağır tazminat koşullarından kaynaklandığı yönünde açıklamalarda bulundu. Ancak CNN Türk’e konuşan Enerji Bakanlığı yetkilileri yaptıkları açıklamada, Akkuyu NGS AŞ ve Rusya tarafından bakanlığa resmi bir bildirimde bulunulmadığını ifade ettiler. Bakanlık yetkilileri söz konusu proje inşaatının olağan seyrinde devam ettiğini ve çalışmaların herhangi bir kesintiye uğramadığını da belirttiler.

7. "Ensar Vakfı web sitesini kapattı" Yalanı 

Birgün Gazetesi’nde dün Ensar Vakfı’nın Karaman’da yaşanan çocuklara yönelik cinsel istismar olayı sebebiyle web sitesine erişimi engellemek için siteyi kullanıcılara kapattığı ileri sürüldü. Haberde ayrıca sosyal medya kullanıcılarının, vakıf yöneticilerinin geçmişte adlarının karıştığı skandalları gündeme getirmesinin ardından web sitesinin kapatılmasının dikkat çektiği de belirtildi.

Ancak Birgün Gazetesi’nin iddiasının aksine Ensar Vakfı’nın web sitesinin ‘anon64436’ isimli bir kullanıcı tarafından hacklendiği ortaya çıktı. ‘anon64436’ isimli hacker Twitter hesabından “ensar vakfının sitesi ensar.org tarafımca hacklenmiştir!” şeklinde bir tweet attı. Ayrıca adı geçen vakıf da sitesinin hacklendiğini belirtti.

 

Son Yalanlar

HAKKIMIZDA

Günün Yalanları logo

Günün Yalanları, yazılı ve görsel medyada yapılan haberleri, politikacıların dile getirdiği iddiaları ve sosyal medyada dolaşan şüpheli bilgilerin doğruluğunu araştırıyor.

KARDEŞ PROJE

Fact-Checking Turkey logo

Fact-Checking Turkey dış basında Türkiye hakkında çıkan haberlerin doğruluğunu yanlışlığını araştırmaktadır. İngilizce ve Arapça dillerinde yayın yapmaktadır.

 

Boğaziçi Küresel logo

Günün Yalanları bir Boğaziçi Küresel projesidir